Carian Knowledge Base

Pengesahan Aduan Aplikasi 
Nama Pengadu:

Semakan Status Aduan Rangkaian
 
No. Kad. Pengenalan

Pautan
Helpdesk Untuk Pentadbir

Pautan untuk Pegawai di Bahagian Teknologi Maklumat untuk proses aduan daripada Bahagian atau Agensi yang terlibat

 
 ARTIKEL
#
Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak

Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak akan diadakan pada 31 Mac hingga 7 April 2014. Oleh yang demikian tiada sebarang aktiviti luar untuk semua Juruteknik Komputer pada masa tersebut. 

Lawatan Kerja Ke Jabatan Pendaftaran Negara

5 Mac 2014 (Rabu): Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM)Pejabat SUK Perak telah mengadakan Lawatan Kerja ke Jabatan Pendaftaran Negara Putrajaya. Lawatan kerja ini diketuai oleh Setiausaha Bahagian BPM Pejabat SUK Perak iaitu En. Md Ali Bin Aziz bersama 13 orang pegawai. Antara perkara-perkara yang dibincangkan ialah berkaitan Change Management Procedure, Network Management System, Environmental Management System, Pengurusan Backup Berpusat, Sistem Helpdesk dan lawatan kerja ke Pusat Data JPN. Lawatan kerja ini dapat memberi pendedahan kepada pegawai-pegawai BPM berkaitan pengurusan dan pengoperasian Pusat Data di JPN.

 
 
Pengenalan

Sistem ICT Helpdesk ini dibangunkan bertujuan untuk merekod segala maklumat berkaitan dengan aduan penyelenggaraan aplikasi/rangkaian dan membuat pemantauan dan perancangan bagi memastikan masalah ini dapat dikurangkan. Diantara objektif lain adalah seperti berikut:-

  1. Untuk menyimpan maklumat sebagai bukti aduan yang telah dilakukan dapat dilaksanakan dengan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan.
  2. Merekod pergerakan inventori peralatan ict yang dikeluarkan ke agensi berkenaan.
  3. Mengelakkan kehilangan borang aduan penyelenggaraan ini adalah kerana setiap kali kebenaran keluar untuk melakukan penyelenggaraan perlu dibuat salinan.
  4. Laporan aduan kerosakan setiap hari sebanyak 2 kali akan dihantar melalui sistem pesanan ringkas SMS dan emel kepada pegawai dan kakitangan yang terlibat.
  5. Dapat menjana laporan bentuk yang dikehendaki pada setiap setiap hujung bulan dengan kadar yang segera.
  6.  

Sebarang masalah berkaitan rangkaian ICT boleh menghubungi talian 05-2095074